2008-04-08

Småglin som tror de är så tuffa

Det är lördag kväll, klockan är runt elva på kvällen och jag sitter i min soffa med laptopen i knät och chattar med folk på irc. TV:en är på i bakgrunden, min katt ligger och sover i en fåtölj och jag funderar på om det kanske är dags att hoppa i säng (jaja jag vet patetiskt på en lördagskväll men that's not the point). Då hör jag röster utanför fönstret och sen bankar det hårt. Rösterna garvar och kan tala om att det är en kanske två-tre ungdomar som står där ute och beter sig löjligt. Håller upp hoodtröjerna ovanför ansiktena och tror att jag inte kan se dem. Jag säger åt det att sluta, eller rättelse, jag skriker åt dem att jag ska ringa polisen. De fortsätter att hålla på en stund, sedan nöjer de sig med att smyga utanför men när jag inte synligt reagerar mer så ger de upp. Alternativt så var det någon som kom förbi, jag vet faktiskt inte vilket som hände. Försvann gjorde de i alla fall. Jag funderade ett tag på att jag verkligen skulle ringa polisen men de var borta och jag har ingen aning om vilka de är eller hur gamla de är eller ens hur många de var så det känns lite smått poänglöst. Istället fortsätter jag min kväll som vanligt, eller ja jag spenderar en timme på irc med att vara förbannad på småglinen för att de tror att de är så jäkla tuffa när de är fega småskitar. Min katt är dock lite rolig i sammanhanget. Istället för att bli rädd så studsar hon upp ur fåtöljen, upp på fönsterbläcket och jamar åt dem medan de försöker sitt bästa med att skrämma henne genom att kasta nått på fönstret och vad de nu gjorde.

Jag fick många fina förslag. Sätta upp bevakningskamera, snubbeltråd vid häcken så att de får en överraskningen när de tar sig in på min uteplats, rörelsekänsliga lysen och mycket annat smått och gott. Ganska övertygad om att de inte skulle göra om samma sak natten efter förberedde jag mig ändå lite för det. Istället för att ha fönsterlampan tänd så lät jag den vara släckt och hade fjärrkontrollen i närheten och släkt överallt annars i lägenheten. Vad hände? Jo de dök upp igen! Två dagar i rad. Som jag sa till min bror: jag kan förstå om de gör det en gång, överraskningsmoment och hela den biten men att tro att de kan komma undan med det två dagar i rad är ju bara för korkat. Nåja de dök upp i alla fall och trots att jag hade ljud på datorn ganska högt kunde jag höra dem innan jag ens såg dem (ännu mer klantigt!) så det jag gjorde var att direkt när jag fick syn på ett huvud slog jag igen laptopen, tv:en var redan avstängd som tur var, och smällde av digitalkameran i deras riktning. De sprang så fort att jag aldrig har sett något så roligt i hela mitt liv tror jag. Skrämt hörde jag nån säga "hon ser oss fan!"

Det var underhållande. Jag sa att om de dyker upp igen så kommer jag ringa till polisen för att anmäla det. Även om de inte tas fast för något är det alltid bra att göra en polisanmälan så att utifall att något händer igen så syns det att jag försökt göra något åt det. Dessutom kanske bostadsbolaget tar det lite allvarligare och sätter upp ett lite högre staket där så att folk faktiskt inte kan ta sig in på min uteplats. Det är faktiskt lite störande, speciellt som det tydligen är en gräsbeklädd genväg förbi min uteplats... Ungarna kom inte tillbaka igårkväll. Lite av en besvikelse, jag hade ju saker planerat för deras eventuella återkomst. Nåja de kanske dyker upp ikväll då istället. En hjälplös flicka ensam i lägenheten kan ju alltid hoppas... hehe!

No comments: