2008-04-05

Hundägare - en ras för sig

De är en ras för sig dessa hundägare. Jag pratar givetvis inte om de hundägare som tar hand om sina hundar, som håller dem kopplade ordentligt och plockar upp efter sig utan om de som inte gör det. Jag känner många hundägare som är bra hundägare men det finns de som inte borde få ha hund alternativt skärpa till sig!

Jag och Stina var ute och gick i spåret i dagarna och fler gånger möter vi hundar som går bredvid sina ägare men de har inte koppel. Det är i "skogen", i ett motionsspår mellan två större bostadsområden, det betyder inte att du som hundägare får ha din hund okopplad för det. Är det något som du har att bevisa genom att göra det? Är det ditt sätt att bevisa att din hund minsann är snäll och välskött? Gissa vad. Jag bryr mig inte! Din hund ska vara kopplad så länge du inte låter den springa fritt på en äng och leker med den så att den får ordentligt med motion och vet att den klarar av det. Det kan jag sträcka mig till att gå med på men varför gå med kopplet i handen och hunden bredvid utan att använda det? Vem mår bra av det? Hunden märker inte skillnaden på att gå med koppel eller utan koppel om den ändå ska gå precis bredvid och du ska verkligen inte känna dig som en bättre hundägare bara för att din hund kan gå bredvid dig utan koppel. Varför klagar jag då på detta? För att det finns de personer som är livrädda för hundar och för dem spelar det ingen roll hur väluppfostrad just din hund är, det är en hund som är lös och personen i fråga får panik och ångest av att se den. Dessutom så kan det hända saker du inte är beredd på. Även extremt snälla väluppfostrade hundar kan få för sig att de ska bita folk, eller reagerar på ett nytt ljud eller liknande. Det kan hända saker även om du känner dig säker. Jag går ute med min katt i koppel, håller henne kopplad på uteplatsen osv, så varför ska jag inte kunna förvänta mig samma sak av dig?

Det som fick mig att bli riktigt förbannad var dock att en kille, kanske arton år gammal, går förbi min uteplats med sin tjocka tax och hunden skiter, mycket dessutom. Precis utanför min uteplats. Killen går bara vidare. Han plockar inte upp efter sig. Det stör mig! Det är din hund, det är hundens skit alltså är det din skit och jag vill inte ha den utanför min uteplats! Det är så respektlöst att bete sig på det viset. Går jag ut med min katt och hon sätter sig och bajsar någonstans i jord/sand så plockar jag upp det efter henne. Nu brukar hon inte göra det men om hon gör det ser jag till att plocka upp det. Varför kan jag då inte förvänta mig samma sak av dig?

No comments: