2009-01-24

The Dark Knight

Detta är mitt första inlägg om en film jag sett inför Qscarsgalan! Yay! Det blev The Dark Knight eftersom Stina hade den på DVD... så här följer en kort liten sak om vad jag tycker om priserna och om de förtjänar dem eller inte, och lite om filmen i stort..


Först ska jag väll erkänna att jag tycker att Batman är bra men jag är inte ett stort fan och jag har tyckt om en del filmer såsom man tycker om filmer om superhjältar som är av en viss kaliber. Den här filmen är dock riktigt bra "för att vara en Batman-film" om man säger så. På vissa ställen är det mycket uppenbart och nästan lite komiskt dålig men det finns en hel del sköna actionscener och fantastiska repliker. Lite konstigt för mig att se Gary Oldman i den rollen trots att han är trovärdig i mycket annat utan att jag ska tänka på Sirius Black... kanske var nått med den här karaktären som gjorde det, I don't know.

Heath Ledger - Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Han kan inte spela ond, han kan inte vara galen, han kan inte vara en trovärdig Joker? Åhåjorå det kan han visst. Hans porträtt av Jokern är underbar, skiftningar i rösten, fantastiska känslor som subtilt dyker fram... ja jag kan säkert vara ganska lyrisk över honom ett tag till. Jag förstår inte varför tjejer tycker han är så snygg dock, eller vill ha honom? Jag menar visst fine jag kan förstå många "ondingars" dragning men Heath som Jokern? Ja Heath är snygg, men Jokern är inte snygg och med Ledgers fantastiska porträttering av honom så går det inte att neka till att han är en komplett galning, that's the simple fact.
Jag tvivlar lite på att han skulle ha fått en nominering om han inte gått och tagit livet av sig (eller överdoserat utan mening, whatever rocks you to bed at night) men han är definitivt värd en. Om han är värd att vinna väljer jag nog inte att uttala mig om innan jag sett alla filmerna men jag tror nog att han ligger jäklgt bra till. Sedan så kanske han vinner bara för att han är död, lite tribute, alternativt så blir det halv skandal för att han inte vinner. Kan bli intressant att se. Filmen blir dock sjukt sevärdig bara pågrund av honom så... se den och njut av utmärkt skådespeleri. Efter Brokeback Mountain har Heath Ledger verkligen redeemed himself i mina ögon. Synd bara att det ska vara hans sista...

Best Achievement in Cinematography, Best Achievement in Editing
och Best Achievement in Art Direction
Det går inte att neka till att det är en bra filmad film, vinklar är genomtänkta, linser, fokus osv. Det märks att de tänkt igenom det och att de värderar själva filmen, inte bara storyn och att föra något framåt. Snyggt uppbyggd med de rätta pauserna i ett mycket lagom tempo, varken för långsamt så att man hann bli uttråkad eller för snabbt för att man inte ska hänga med.

Best Achievement in Makeup
Jokern är underbart sminkad, det går inte att ta miste på. Hur hans smink dessutom blir sämre och sämre ju mer han är med om är också fantastiskt väl genomtänkt. Det är inte som de filmer där flickorna vaknar upp totalsminkade utan problem varje morgon. Dock vet jag inte om jag tycker något annat är så speciellt egentligen. Klart att man kan förtjäna en nominering för att man sminkat Heath Ledger som Jokern snyggt men frågan är om jag tycker att det förtjänar en Oscar.

Best Achievement in Sound
och Best Achievement in Sound Editing
När Two-Face vaknar upp och inser vad som hänt och det där äckliga ljudet kommer igång men man hör honom inte, brilljant! Faktiskt den är otroligt snyggt ljudsatt som film. Jag hörde en gång att en bra ljudsatt film är en film där du inte tänker på ljudet alls. Eftersom jag visste att jag ville kika efter det som de var nominerade för så lyssnade jag efter det och trots det så vet jag att musiken bara flöt in i filmen utan problem. Ett bra kompisitionsval av olika låtar så, absolut, de kan vinna en Oscar på det.

Best Achievement in Visual Effects

Det mesta var riktigt bra med snygga övergångar och vettiga scener. Dock måste jag kritisera hur de fick Two-Face att se ut... när man bara får se sidan av honom och inte hur han ser ut där så är det lite dåligt i bilden, det vill säga det ser trickat ut, och sedan när man får se hur han ser ut så funkar det inte för mig. Det blir FÖR orealistiskt och när jag köper en kille som klär ut sig till fladdermus eller en karl som målar sig i ansiktet som en Joker...då bådar det inte gott för det som inte låter vettigt. Så njae, jag är skeptiskt till denna.

1 comment:

Anonymous said...

Hah ;D Jo, Two-face är väl den som är minst genomtänkt rent visuellt. Jag stör mig inte så mycket på honom, men det finns helt klart en anledning att vara lite skeptisk till hur han ser ut.

Jag såg Twilight igår btw :)