2008-04-02

Sverige pussas och kramas

Hela Sveriges toppelit inom humor, i alla fall enligt mig. Henrik Schyffert är en favorit från Killinggänget och även hans insats i Parlamentet har känns bra. Jag tycker om André Wikström och Magnus Betnérs ironiska humor. Jag älskar Björn Gustavssons pojkscharm och Nour El-Refai får heller inte glömmas. Johan Glans talang att vara helt bortkollrad och ändå rolig (Nisse Hult people!) går inte att slå. Listan kan bli längre. Vad kunde då gå fel?

Tydligen att de bestämde sig för att gå ihop och göra ett humorprogram. Jag äskar verkligen Sverige dansar och ler därför såg jag verkligen fram emot detta men det jag kunde se var bara rent skräp. Djur som knullar på tv. När var det någonsin populärt? Är det populärt? En sketch om en man som har ett förhållande med en älg? Johannes Brost som pratar om hur man skär upp en fitta i kompisens lår? Va fan håller ni på med? Det är inte humor! Det är slapstick på lägsta nivå man kan komma. Jag vet inte om jag ska dra in könsroller i det hela men det känns verkligen som att ett gäng småpojkar suttit och runkat ihop programmet, ni vet sådana som sitter och fnissar i en timme om de råkar få se en bröstvårta i tv och sen går in på toaletten och "kissar".

Avsnittet med Filip och Fredrik var roligt, eftersom det var deras humor. Jag tycker faktiskt om avsnittet med Björn Gustavsson och hans singelliv och Johan Glans som ensam tragisk människa var helt okey (även om det var en betydligt sämre version av Roland i Torsk på Tallin). Avsnittet där de gör narr av alla ordjakter som finns på tv idag kunde ha varit briljant men till och med det drogs ner i skiten i äkta överdriftsanda. Då är dock frågan om det är allt vi kan förvänta oss av humoreliten? Ett program som är uselt förutom några delar som är bra? Borde inte humorn ligga på högre nivå? Humor som går ut på djurs sexliv och att visa nakna människor som går omkring i vinjetten kan vilken pubertal tonåring som helst komma på.

Så skärp till er tack. Tills dess kommer jag vända mig till fantastisk Brittisk humor som går ut på att vara rolig inte att sitta och grilla varandra i bondage-kläder eftersom "det säkert är kul med sånt, vi garvade ju, höhö."

3 comments:

Shetani said...

I agree.

Traxy said...

W0RD.

Stina said...

Just uttrycket "humorelit" säger ju allt. Vem fan är expert på humor? Ja, förutom jag då ;)

Trevlig promenix idag. Ses imorgon, bumblebee :)